Maak kennis met Repair Connects, een matching tool voor Repair Cafés

Maak kennis met Repair Connects, een matching tool voor Repair Cafés

 

Op 30 maart organiseerden we een Nederlandstalige online infosessie over Repair Connects. We vertelden hoe Repair Connects werkt en hoe je de tool met jouw Repair Café groep kunt gebruiken. De powerpoint van de infosessie kun je hier herbekijken.

 

Wat is Repair Connects?

Repair Connects maakt deel uit van het Europese Interregproject Sharepair en is in april 2020 uitgewerkt als matching tool, om de herstelcommunity te ondersteunen en herstel niet te laten stilvallen bij gebrek aan fysieke events. De tool is uitgewerkt als een matching tool, waarbij burgers kapotte toestellen registreren bij een herstelorganisatie in hun buurt, en herstellers van die organisatie op hun beurt die burgers proberen verder helpen, soms virtueel, soms door het toestel toch op een of andere manier tot bij de hersteller te krijgen.

Het doel van Repair Connects is om te experimenteren met manieren waarop het digitale de werking en processen van de herstelbeweging kunnen vereenvoudigen en optimaliseren. In de volgende fasen is het dus zeker ook de bedoeling om samen met gebruikers van de tool na te denken over manieren waarop dergelijke platformen de klassieke fysieke repair events zouden kunnen ondersteunen.

 

Hoe werkt het? In’t kort:

  1. Eigenaar van een toestel registreert dat toestel via de website.
  2. Herstellers krijgen een wekelijkse mailing met alle ingezonden toestellen
  3. Geregistreerde herstellers kunnen de lijst van toestellen raadplegen, en een toestel dat hun interesseert ‘oppikken’
  4. De eigenaar van het toestel krijgt een bericht, dat een hersteller zijn of haar toestel heeft opgepikt, en contact zal opnemen
  5. De hersteller ontvangt de contactgegevens van de eigenaar, en neemt contact op via mail of telefoon
  6. De hersteller kan de toesteleigenaar ofwel van op afstand assisteren, ofwel spreken hersteller en eigenaar af hoe het toestel kan uitgewisseld worden.
  7. Via Repair Connects kunnen herstellers elkaar ook om hulp vragen en ervaringen of tips uitwisselen
  8. De aangemelde voorwerpen op Repair Connects zijn een ideale aanleiding om online groepssessies met je herstellers te organiseren en ze in corona-tijden de kans te geven om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren

Wat verwachten we van deelnemende Repair Cafés?

In de eerste plaats willen we jullie een tool aanreiken die jullie op korte termijn weer aan de slag kan laten gaan. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, en hoe meer het idee van de herstelbeweging verspreid raakt.

Wat we verder ook vragen van deelnemende repair cafés, is dat er minstens één persoon kan worden aangeduid die coördinator is van jullie herstelgroep, van de toestellen die bij jullie geregistreerd worden, en de eventuele nieuwe herstellers die zich zouden aanmelden in jullie groep.Ten slotte zouden we het fijn vinden als jullie (eventueel ook via die coördinatorrol), met ons mee nadenken over mogelijke toekomstplannen, en feedback geven over de tool zoals die nu is.

 

Interesse?

Wil je meer informatie of heb je zin om de tool met je Repair Café uit te testen? Stuur een mailtje naar rosalie(at)repairshare.be

 

Vragen?

Tijdens de infosessie van 30 maart 2021 werden heel wat vragen gesteld. Misschien staat die van jou er ook tussen. Check het hier.
Bekijk zeker ook de powerpoint van de infosessie.
Als je vraag daarmee niet beantwoord is, stuur hem dan naar rosalie(at)repairshare.be