Als je vertrouwde koelkast, wasmachine of vaatwasser kapot gaat, is dat stresserend. Je bent je toestel even kwijt, wordt uit je routine gegooid en je moet op zoek naar een nieuw toestel… Of niet? Wanneer je ervoor kiest om je vertrouwde toestel te laten herstellen, bespaar je jezelf heel wat gedoe. Je blijft genieten van je vertrouwde comfort. En via een professionele hersteller ben je snel, betrouwbaar en betaalbaar geholpen.
In 2024 voerden we een publieksbevraging uit bij 1000 Belgen. Zo’n 44% van de bevraagden bleek geen herstelopties in zijn/haar buurt te kennen. In 2025 lanceerden we daarom een campagne die het gemak van herstel in de spotlight zet, met herstelmij.be als een handige eerste lijn om burgers de weg naar herstel te tonen.
Naast bewustwording rond herstelopties, brengt de campagne ook gedragsverandering bij consumenten teweeg. Met heel wat concrete tips prikkelen we hen om vertrouwde toestellen goed te onderhouden, als een eerste stap om de levensduur van hun spullen te verlengen.
Deze case kwam tot stand in het VLAIO Living Lab Herstel Eerst. Dit artikel toont de resultaten en inzichten uit het proces. Meer cases en informatie over het project vind je op deze pagina.
De onderhoudstips verschenen op de landingspagina herstelmij.be.
Algemene onderhoudstips:
Algemene onderhoudstips:
Onderhoudstips van je merk:
Algemene onderhoudstips:
Onderhoudstips van je merk:
De campagne startte met een PR-luik. Naar aanleiding van de lancering van de herstelbaarheidsindex bereikten we heel wat media (VRT, Nieuwsblad, De Standaard, HLN, De Tijd…) met de oproep voor een herstelfonds én met een verwijzing naar het herstelmij.be-platform.
Centraal stonden twee video’s, eentje met de boodschap om je kapotte toestellen te laten herstellen, een tweede met de boodschap om je toestellen goed te onderhouden en ze zo een langere levensduur te geven.
De advertenties verwezen telkens naar herstelmij.be, de landingspagina waar onderhoudstips te vinden zijn en ook een interactieve kaart met herstellers in de buurt:
Door de kanalenmix bereikten we een groot aantal mensen met onze boodschap. De verschillende kanalen werkten aanvullend op mekaar: met de PR-campagne merkten we een enorme bezoekerspiek op de landingspagina. De aandacht in de pers bood ons de mogelijkheid om op een authentieke en geloofwaardige manier de boodschap naar een groot publiek te brengen.
Daarna volgden de advertenties die door de verschillende kanalen een uiteenlopend publiek bereikten. Hoewel de kost voor het bereik bij de influencers iets hoger lag, vermoeden we toch een meer kwalitatieve boodschap overgebracht te hebben, die meer doordringt. De meer klassieke kanalen zoals Meta en Youtube zorgen dan weer voor een ruim bereik van mensen die een glimp opvangen van het herstel-idee en het bestaan van herstelmij.be.
Door de link tussen het comfort van het behoud van je vertrouwde toestellen en de herstelling door een professionele hersteller, verhoogden we de zichtbaarheid van professionele herstellers.
De campagne is een resultaat van het Living Lab Herstel Eerst, een project met steun van Agentschap Innoveren & Ondernemen. De campagne kwam tot stand in samenwerking met de projectpartners van Herstel Eerst en werd gerealiseerd door communicatiebureau Shaved Monkey en collectief The Kind Kids.
Wil je meer weten over deze case? Of wil je er zelf mee aan de slag?