22 okt Repair op maat? Het kan!
Repair op maat? Het kan!
Wat als bedrijven en maatwerkbedrijven de handen in elkaar slaan om meer producten te hergebruiken en herstellen? Op die vraag zochten we samen met de Sociaal-Circulaire Hub Gent, onze hub Repair Locale en een 65-tal deelnemers een antwoord, tijdens ‘Repair op maat’.
Sarah Grison, expert circulaire economie bij SURA Impact, duidde aan de hand van praktijkvoorbeelden waar maatwerkbedrijven hun reguliere collega’s op vandaag al ontzorgen. Een samenspel van de CSRD (duurzamere bedrijfsvoering), de Ecodesign richtlijn (betere producten), de Repair-index (beter geïnformeerde consumenten) en de Right to repair-wetgeving (levensduurverlenging) creëert een kader voor meer herstel. “Extra taken kunnen zo opgenomen worden door handen uit de sociale economie.”, aldus Sarah.
Bij Miele geeft een eigen team van 50 techniekers continu feedback aan de R&D-afdeling om de toestellen te verbeteren richting bijvoorbeeld design for repair. “Toestellen die toch terugkeren worden 1 voor 1 bekeken op basis van een aantal criteria en sorteren we uit richting onze Miele Outlet of richting Kringwinkel Vites. Daar worden bijna 99% van de toestellen gerepareerd en verkocht.” Director Customer Service Klaas Vos van Miele BE reikt verder de hand aan de maatwerksector en ziet nog veel mogelijkheden in refurbishen van toestellen.
In de strategie van maatwerkbedrijf De Posthoorn zijn opdrachten in levensduurverlenging en herstel van textiel een belangrijk onderdeel. “De aandacht voor het lokale neemt terug toe in de textielsector. We voelen dat daar kansen liggen voor samenwerking met bedrijven en overheden”, zegt directeur Pieter Decelle. Zij ontzorgen bijvoorbeeld grote bedrijven (zoals het Belgisch Leger) met het onderhoud van hun werkkledij: het herstellen van scheuren en knopen, innaaien van een nieuwe rits, retouches,…
“Innovatie zit vaak in kleine dingen en doe je niet alleen. Medewerkers betrekken en in co-creatie met overheden en andere organisaties werken is daarbij essentieel.” Tom Wauters, directeur van Kringwinkel Ateljee, geeft als voorbeeld hun Repair as a service-dienst voor particuliere elektro. Ateljee startte tevens afgelopen weekend met een eigen verhuurdienst van wasmachines en droogkasten in samenwerking met Homie. Een ander voorbeeld is, analoog aan wat Miele inhouse doet, de samenwerking met BSH waarbij Ateljee feedback geeft over herstelbaarheid en design van de toestellen.
Voor de moderatie en het panelgesprek zorgde de immer enthousiaste Esther Noëth, die de transitie van maatwerkbedrijven naar de circulaire economie onderzoekt aan UAntwerpen. Esther duidde welke interne en externe factoren (zoals bewustzijn bij consument en fabrikant, motivatie, mogelijkheden en kansen) uiteindelijk kunnen leiden tot een duurzaam repair-aanbod. In het panelgesprek zoomde zij met de sprekers in op enkele van deze aspecten zoals het wetgevend kader, opleiding en rendabiliteit.
Presentaties
Hier vind je de verschillende presentaties van de dag:
Beelden
Programma
Benieuwd naar hoe het programma van de dag in elkaar zat? Dat vind je hier.