Apple wint rechtszaak tegen hersteller Henrik Huseby

Apple wint rechtszaak tegen hersteller Henrik Huseby

Henrik Huseby, eigenaar van een kleine van een kleine onafhankelijke repair shop in Noorwegen, moet miljardenbedrijf Apple een boete van 23.000 euro betalen omdat hij refurbished schermen gebruikte om iPhones te reparen. Dat besliste het Noorse Hooggerechtshof op 4 juni 2020, na een gerechtelijke procedure van meer dan 3 jaar. Of: waarom we de strijd voor het Recht op Repareren moeten opvoeren.

Namaakschermen

Apple beschuldigt Huseby ervan dat hij klanten oplicht door ‘namaakschermen’ te gebruiken om iPhones te herstellen. Volgens Huseby klopt dat niet. De schermen die hij gebruikte, waren refurbished schermen. Dat zijn schermen die afkomstig zijn van gebruikte iPhones en waarvan het gebroken glas vervangen is door een nieuw glas. In tegenstelling tot de andere onderdelen van het scherm, is dat nieuw glas dus niet van Apple. Daarom mogen die schermen niet als Apple schermen verkocht worden. Huseby beweerde echter nooit dat de schermen die hij gebruikte echte Apple schermen waren. Bovendien was er ook geen Apple logo op de schermen zichtbaar. Klanten werden volgens hem dus niet op het verkeerde been gezet.

Hoe Apple onafhankelijke herstellers buiten spel zet …

In Europa levert Apple alleen vervangstukken, zoals iPhone schermen, aan erkende Apple-herstellers. Onafhankelijke smartphoneherstellers zoals Huseby kunnen ze niet inkopen. Wanneer die herstellers klanten met een iPhone willen helpen, dan hebben ze geen andere keuze dan te werken met refurbished of tweedehands onderdelen. 

Maar ook daar probeert Apple een stokje voor te steken. Op elk onderdeel van toestellen, tot op het kleinste componentje, zet het merk een logo. Om te vermijden dat klanten er verkeerdelijk van zouden uitgaan dat ze een nieuw Apple scherm hadden gekregen, waren de Apple logo’s op de schermen die Huseby gebruikte (aan de binnenkant van het scherm) overschilderd. Zelfs als de klanten hun telefoon zouden openen, was er dus eigenlijk geen vergissing mogelijk. Toch zijn de advocaten van Apple er dus in geslaagd om rechters te doen geloven dat Huseby consumenten misleidt. 

… en consumenten en het milieu daar de rekening voor betalen

Door onafhankelijke herstellers buiten spel te zetten, heeft Apple een monopolie op herstellingen. Dat houdt de prijs van reparaties kunstmatig hoog. Bij Huseby betaalden klanten voor de vervanging van een iPhone6-scherm 75 euro. De erkende Noorse Apple hersteldiensten vragen voor diezelfde herstelling 225 euro, drie keer zoveel dus. 

Met dergelijke praktijken ontmoedigt Apple klanten om voor reparatie te kiezen. Zo worden er meer nieuwe toestellen gekocht en groeit de afvalberg. De recyclage en de productie van smartphones leggen een enorme last op het milieu en het leven van gemeenschappen en arbeiders in het Zuiden. Reparatie en refurbishment zouden die negatieve impact gevoelig kunnen verkleinen. 

Recht op repareren vraagt wisselstukken voor àlle herstellers

Om dat soort praktijken een halt toe te roepen, eist de Recht op Repareren beweging dat producenten verplicht zouden worden om wisselstukken te leveren aan àlle herstellers en dus niet enkel aan hun eigen hersteldiensten.  Steun jij die eis? Laat je stem horen en onderteken het Recht op Repareren Manifest

Zo laten we politici en producenten zien dat een groeiende groep burgers en consumenten het recht eisen om hun kapotte spullen tegen een faire prijs te repareren.