15 okt Herstellers maken alles weer goed: Pieter-Jan van 123Fix
Pieter-Jan heeft al meer dan 10 jaar ervaring in de ICT- en telecomsector. Sinds 2 jaar werkt hij bij 123Fix in Roeselare. Hij herstelt smartphones, tablets, smartwatches en computers. Zijn motto luidt: ‘waarom een nieuw toestel kopen, als je het oude kan herstellen’. Pieter-Jan getuigt over de obstakels bij het herstellen van ICT en wat we kunnen doen om meer toestellen te laten repareren.
Welke evoluties zie jij binnen de ICT-sector?
De tijden zijn veranderd. Ik ben nog maar 37 maar ik zeg al ‘in mijn tijd was alles beter’ (lacht). De oude Nokia’s roepen een bepaalde nostalgie bij mij op. Als een Nokia 3310 viel, ging dat niet kapot. Jongeren vandaag kennen dat niet meer. Zo’n toestellen worden niet meer gemaakt.
Toestellen zijn compacter geworden. Dat geldt voor smartphones maar ook voor laptops. Oudere computers kunnen we makkelijk herstellen of upgraden door het geheugen uit te breiden of een nieuwe harde schijf te installeren. Voor nieuwe laptops wordt dat steeds complexer. Daar zien we een evolutie naar goedkopere, meer compacte en plastic toestellen en dat gaat volgens mij ten koste van de kwaliteit.
Ook voor smartphones blijft het een puzzel. Toestellen hebben steeds meer functies en mechanismen waardoor herstellen moeilijker wordt. Bovendien is alles veel compacter en complexer gemonteerd. Bij iPhone bijvoorbeeld is iedere vijs anders, dus heb ik vier verschillende schroevendraaiers nodig om een toestel te openen. Als die vijzen op de verkeerde plaats terug vastgeschroefd worden, kan dat het toestel beschadigen. Ook bepaalde verlijmingen in toestellen zijn overbodig.
Wat is volgens jou het grootste probleem binnen de herstelsector?
Het grootste probleem volgens mij is het monopolie dat fabrikanten hebben opgebouwd. Originele wisselstukken zijn vaak niet beschikbaar voor zelfstandige herstellers. Ik kan geen batterij bestellen met een Apple logo bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor het vervangen van een iPhone scherm. Bij veel modellen krijgt de klant na de herstelling al een melding te zien dat “Apple niet kan verifiëren of het om een origineel scherm gaat”, terwijl dat in de meeste gevallen wel zo is.
Fabrikanten willen niet dat hun toestellen hersteld worden, of toch niet door herstellers die niet door hen erkend zijn. Het is frustrerend omdat je al snel het dubbele voor een herstelling betaalt bij gecertificeerde herstelcentra dan bij zelfstandige herstellers voor -in mijn ogen- dezelfde kwaliteit.
De nieuwe iPhone 13 zorgde voor heel wat controverse. Hoe sta jij hier tegenover?
Bij elk nieuw toestel dat Apple uitbrengt, sta je steeds weer voor een nieuwe verrassing. Het probleem bij de iPhone 13 is dat bepaalde coderingen voor gezichtsherkenning nu rechtstreeks in het scherm zijn ingebouwd. Als je niet de software hebt om dat over te zetten naar een nieuw scherm, zit je vast en werkt de gezichtsherkenning niet meer. Apple doet dat bewust om zelfstandige herstellers tegen te houden en dat zoveel mogelijk naar zich toe te trekken.
Wat is volgens jou nodig opdat we meer spullen zouden repareren?
Fabrikanten kunnen gemakkelijk minder complex gebouwde toestellen produceren en ervoor zorgen dat het eenvoudiger repareerbaar is. Ze kunnen wisselstukken beschikbaar stellen voor iedereen. Maar dat willen de meeste niet want hun verdienmodel zet niet in op herstel. De marketingmachine van die fabrikanten laat mensen geloven dat ze het nieuwste toestel nodig hebben. Waarom zouden zij dat willen veranderen?
Herstellen moet terug het nieuwe normaal worden, zoals vroeger. Mensen moeten sneller hun weg naar een hersteller vinden, bijvoorbeeld via een officiële database van lokale herstelcentra. We moeten de mensen informeren en hen duidelijk maken dat er ecologische keuzes bestaan.
De overheid zou dat kunnen stimuleren door repair cheques of bonussen in te voeren voor herstellingen. Ze kunnen ook de BTW of prijs verlagen, maar dan moet je goed in de gaten houden dat de consument daar baat bij heeft. Wat veel mensen niet weten is dat je herstellingen kan betalen met ecocheques. Je moet dit als hersteller wel aanvragen, bij ons kan dat bijvoorbeeld. Dat is volgens mij al een grote vooruitgang want herstellen wordt gezien als iets ecologisch.
Wie herstellers zoals Pieter-Jan wil ondersteunen, kan ons Recht op Repareren Manifest ondertekenen. Zo geven we politici en fabrikanten een duidelijk signaal dat de herstelsector nood heeft aan systemische veranderingen.
Foto’s: Michiel Devijver
Meer over 123Fix in Roeselare: 123fix.be/roeselare/