Corona-proof Repair Cafés: de eerste ervaringen

Corona-proof Repair Cafés: de eerste ervaringen

Een aantal Repair Cafés gingen de voorbije weken de uitdaging aan om een corona-proof Repair Café te organiseren. Wij spotten er onder andere in Aalter, De Pinte, Landen, Kortenberg en Runkst en vroegen naar hun ervaringen. Hieronder lees je hoe ze het aanpakten. 

Foto Repair Café Schelde-Leie

Afstand, mondmaskers, ontsmetten en een aanwezigheidslijst

De herstellers en bezoekers werden gevraagd om een mondmasker te dragen en de handen te ontsmetten. Extra vrijwilligers aan het onthaal zorgden ervoor dat ook de binnengebrachte voorwerpen telkens ontsmet werden.

Verder zorgden de organisatoren ervoor dat er altijd minstens 1,5 m afstand was tussen alle deelnemers. Dat deden ze meestal door de tafels zo op te stellen dat elke hersteller apart zat en door tussen een bezoeker en hersteller twee tafels te zetten in plaats van één.Was de ruimte te klein, zoals in Kortenberg, dan plaatsten ze plexiglas tussen de tafels van de herstellers, of lieten ze bezoekers niet tot bij de herstellers gaan.

Ook werden alle aanwezigen -net als in de horeca- gevraagd om hun contactgegevens te noteren, zodat ze kunnen gecontacteerd worden in het kader van contact tracing.

Sommige Repair Cafés voorzagen ook enkele extra vrijwilligers om te helpen bij het ontsmetten en om herstellers en bezoekers indien nodig te herinneren aan het correct dragen van het mondmasker of het bewaren van de nodige afstand.

Een aparte wachtruimte

Bijna alle Repair Cafés werkten met een aparte wachtruimte, zodat het niet druk werd in de ruimte waar de herstellingen gebeurden. In de wachtruimte zorgden ze dat de stoelen op voldoende afstand van elkaar stonden. Soms was de wachtruimte buiten ingericht. In De Pinte konden ze gebruik maken van de overdekte speelplaats van een school.

“We waren positief verrast dat het, ondanks de afstandsregels, toch een sociaal gebeuren was. De afstand verhinderde mensen niet om gezellig met elkaar praten terwijl ze wachtten in de zon.” Carla – Repair Café Schelde-Leie

In twee Repair Cafés kregen de wachtenden ook iets te drinken aangeboden. Daarbij volgden ze de regels die ook in de horeca van toepassing zijn: mensen worden bediend, alle servies wordt telkens afgewassen en tafeltjes ontsmet.

De wachtrij beperken

De meeste Repair Cafés vroegen bezoekers expliciet om slechts één voorwerp mee te nemen en alleen te komen.

Slechts één Repair Café werkte met inschrijvingen. De andere Repair Cafés kozen hier bewust niet voor. Omdat ze dit geen handig systeem vonden of omdat ze vreesden dat dit een te hoge drempel is voor hun publiek.

Repair Café Runkst en Kortenberg geven als tip mee om het ritme van de herstellingen goed te monitoren en af te stemmen met het onthaal:

“Wij zorgen ervoor dat er per hersteller maximum 3 bezoekers aangemeld worden. Zijn er meer mensen, dan krijgen die de boodschap dat ze beter een andere keer terug komen. “ Frank – Repair Café Runkst

“Wanneer na een kwartier blijkt dat een herstelling te veel tijd in beslag zal nemen, vragen we bezoekers om later terug te komen. Of om het voorwerp achter te laten, zodat we het nadien kunnen herstellen tijdens één van de videoconferenties die Repair Café Kortenberg en Steenokkerzeel regelmatig organiseren.” Herwig – Repair Café Kortenberg

 

Hoe was de opkomst?

Bij de meeste Repair Cafés kwam er minder volk over de vloer dan anders, soms tot één derde of de helft minder. Er namen ook minder herstellers deel. Daardoor was er een goede match tussen het aantal bezoekers en herstellers.

“Ondanks dat we het pas erg laat hebben kunnen aankondigen, kwam er voldoende volk opdagen om de herstellers genoeg te doen te geven. We zijn heel tevreden over de manier waarop alles verlopen is. Het was een soort mini-Repair Café en dat bleek een ideale manier om eens uit te proberen of een coronaproof Repair Café mogelijk is. Het antwoord is duidelijk positief.” Emmanuel – Repair Café Aalter

 

Hoe reageerde de gemeente of stad?

Bij alle vijf de Repair Cafés reageerde de gemeente/stad positief op hun vraag op opnieuw op te starten. Ze vroegen Repair Cafés wel om het covid risk event model (cerm) in te vullen. Die gaf bij iedereen een groene score, dus kregen ze ook groen licht van de stad of gemeente. Sommige steden gaven nog extra tips of zochten mee naar oplossingen. Zo moest Repair Café Runkst op zoek naar een andere locatie. De stad bood hen gratis het ontmoetingscentrum aan. De gemeente De Pinte biedt een subsidie aan waarmee verenigingen beschermingsmateriaal kunnen aankopen, zoals ontsmettingsgel. Het Repair Café mocht er ook de contactloze koortsthermometer van de school lenen. Wil je een Repair Café organiseren, informeer dan zeker ook eens bij jouw gemeente of stad of je ondersteuning kunt krijgen.

“Een corona-proof Repair Café organiseren is zeker geen mission impossible. Met enkele aanpassingen en wat creativiteit is het goed te doen.” Bart – Repair Café Landen

 

Meer tips over hoe je een corona-proof Repair Café kunt organiseren vind je hier op onze site.