Van Retailer naar Kringwinkel

Van Retailer naar Kringwinkel

THE E-FILES | GERETOURNEERDE PRODUCTEN EN PRODUCTSTROMEN BINNEN GARANTIE OMBUIGEN NAAR HERSTEL

Kleine elektrische toestellen vinden alsmaar vaker hun weg terug naar de filialen van retailers of producenten. Elektrotoestellen die niet aan de verwachting voldoen of een klein defect tonen, worden niet meer hersteld. Wegens de hoge kost is het voor producenten of retailers niet interessant om deze producten te repareren. Het Repair zkt Hub project zocht een manier om deze apparaten te redden van de afvalberg.

MET ELEKTRO NAAR DE KRINGWINKEL

Op basis van een grondige kosten-baten analyse beslist een retailer of producent binnen de garantietermijn in heel wat gevallen om de klant een nieuw product mee te geven in plaats van het huidige toestel te herstellen. Het Repair zkt Hub project ging op zoek naar manieren om deze producten te laten doorstromen naar herstelateliers van enkele Kringwinkels.

Concreet gaat het om kleine elektro-apparaten van producent B/S/H (Bosch) en retailer Fnac / Vanden Borre die doorschuiven naar de herstelateliers van Kringwinkels Hageland, ViTeS en Ateljee. Daar bekijken ze of die toestellen nog hersteld kunnen worden, met de nodige kwaliteitsgaranties op vraag van producent B/S/H.

De Kringwinkels gingen in deze test de toestellen zelf ophalen bij de centrale logistieke punten van de partners. In ruil voor de retourgoederen kreeg B/S/H een vol pallet met toestellen die reeds bestemd waren voor recyclage. Naast logistieke zaken werden ook afspraken gemaakt rond registratie van aantallen, soorten defecten en benodigde onderdelen.

OPTIMALE OMRUILSTROMEN

Een eerste test van het project leverde positieve resultaten op: Kringwinkels konden tot wel 47% van de defecte of geretourneerde producten herstellen. Het bleek ook een voordeel te zijn om producten van hetzelfde merk – in dit geval B/S/H – te herstellen. Dit gaf de ideale technische basis voor medewerkers van de Kringwinkel en hierdoor konden ook onderdelen van één toestel gebruikt worden voor een andere reparatie. Doordat toestellen vaak nog in de originele doos zaten, lagen de verkoopcijfers van deze producten ook vrij hoog.

Deze test binnen het Repair zkt Hub project leverde een quick win op voor alle partners in het proefproject. Kortom, een relatief kleine moeite leidde tot een hoger hergebruikpercentage en minder toestellen op de afvalberg. Ook nu nog stromen producten van B/S/H en Vanden Borre door naar de Kringwinkels en hoopt het Repair zkt Hub project dit succesverhaal op te schalen.

Dit artikel maakt deel uit van The E-Files, een reeks blogartikelen over de bevindingen uit het Repair zkt Hub project. Diverse proefprojecten leverden interessante resultaten op op vlak van inzameling en hergebruik van klein elektro. Het Living Lab Herstel Eerst bouwt verder op deze inzichten. 
Tags: