Duurzame en repareerbare producten: de consument wil ze wél

 

Soms hoor je dat er zo weinig gerepareerd wordt ‘omdat de consument dat niet wil’. Consumenten zouden hun kapotte spullen niet meer (laten) repareren, of zelfs weggooien voor ze kapot gaan, omdat ze liever het allerlaatste model hebben. Verschillende onderzoeken laten nochtans zien dat de consument niet van slechte wil is.
Onderzoek van de Europese Commissie uit 2018 toont aan dat 64% van de mensen altijd probeert om een kapot product eerst te (laten) repareren in plaats van onmiddellijk een nieuw te kopen. De Eurobarometer Survey van 2020 stelde Belgen de vraag hoe lang ze hun smartphone het liefst zouden gebruiken. Eén derde antwoordde ‘minstens 5 jaar’ en nog eens één derde antwoordde ‘minstens 10 jaar’. Uit het onderzoek bleek ook: de hoofdredenen waarom mensen een nieuwe smartphone kopen, zijn dat hun toestel kapot ging of slechter begon te werken. Slechts 9% van de Belgen kocht een nieuwe smartphone omdat ze het laatste model wilden hebben. In hetzelfde onderzoek gaf 81% van de Belgen aan dat ze vonden dat producenten verplicht zouden moeten worden om beter repareerbare toestellen te maken.

 

 

Bronnen:
Europese Commissie: Attitudes of Europeans towards Waste Management and Resource Efficiency, juni 2014
Europese Commissie: Behavioural Study on Consumers’ Engagement in the Circular Economy, 2018
Europese Commissie: Attitudes towards the Impact of Digitalisation on Daily Lives, maart 2020
Europees Parlement: Making durable, reparable goods for consumers and tackling planned obsolescence, mei 2017
Europees Parlement: ‘Towards a circular economy – Waste management in the EU’, september 2017
Netwerk Bewust Verbruiken: Resultaten enquête ‘Het Grote Repareeronderzoek’, uitgevoerd door iVOX in de periode 8 t.e.m. 15 november 2018 bij 1.000 Vlamingen
Verbraucherzentrale Bundesverband: Haltbarkeit und Reparierbarkeit von Produkten, mei 2017

 

Beter repareerbare producten: een stap in de goede richting

 

In de EU worden vanaf 2021 fabrikanten van een aantal grotere toestellen, zoals wasmachines, vaatwassers en koelkasten, verplicht om informatie en wisselstukken gedurende 7 à 10 jaar beschikbaar te stellen aan professionele herstellers. Deze toestellen moeten volgens de Europese regelgeving ook open te maken zijn met gewoon gereedschap.

 

Maar we zijn er nog niet

 

Wij vragen dat alle herstellers en mensen die zelf hun toestel willen repareren, makkelijk aan informatie en wisselstukken kunnen geraken, ook voor kleinere elektrische toestellen. We vragen om de prijs en de levertermijn van wisselstukken te beperken, zodat ze geen drempel vormen om voor herstel te kiezen.

 

Lees hier enkele interviews met herstellers van Repair Cafés:
JanHerwig, Wilfried en Lieve.

 

Onder de noemer ‘Hersteller in the picture’ verzamelden we getuigenissen van professionele herstellers:
IT-expert Angelo, schoenmaker Tim, fietsenmaker Wouter en horlogemaker Elke.

 

Lees hier meer over de Europese regelgeving: Herstelbare wasmachines en koelkasten, maar nog geen recht op repareren