Tips voor Repair Cafés in coronatijden: thuis herstellen?

Tips voor Repair Cafés in coronatijden: thuis herstellen?

Nu fysieke Repair Cafés nog niet mogelijk zijn, zoeken Repair Cafés naar mogelijkheden om hun werking op andere manieren voort te zetten. In het eerste deel van de videochat Repair Cafés in tijden van corona wisselden we tips uit over het organiseren van online Repair Cafés. Maar je zou ook kunnen overwegen om herstellers van thuis uit te laten herstellen. 

 

Belangrijk is dan wel om trouw te blijven aan de principes en doelstellingen van een Repair Café. En zeker geen oneerlijke concurrentie te creëren met professionele herstellers. Enkele vragen die kunnen helpen bij deze afweging:

  • Is wat de herstellers doen complementair aan wat de professionele herstellers in je buurt doen? Bv herstellingen die professionele herstellers niet willen of kunnen doen, omdat ze niet genoeg opbrengen of  te tijdrovend zijn? 
  • Zijn de professionele herstellers in je buurt bereikbaar voor kwetsbare of minder mobiele  buurtbewoners?
  • Verwijs je mensen door naar professionele herstellers als het een herstelling is die zij ook doen, of als er wisselstukken aangekocht moeten worden?  
  • Toon je mensen hoe ze zelf kunnen repareren, zodat ze het een volgende keer zelf kunnen doen?

Kies je voor herstel van thuis uit, toets dan goed af met de herstellers wat zij zien zitten en wat niet. Maak duidelijke afspraken. Denk zeker goed na voor je mensen zelf spullen laat brengen en afhalen bij de herstellers thuis. Eens mensen herstellers weten wonen, of persoonlijke contactgegevens hebben, bestaat immers de kans dat zij in de toekomst, los van het Repair Café, met kapotte spullen zullen aankloppen. 

  • Hoe zorg je ervoor dat het voor de herstellers aangenaam en comfortabel blijft? 

 

Tijdens de chat maakten we kennis met een inspirerend voorbeeld: de computer-actie van Gent Repareert.

Bij Repair Café Gent Repareert ligt de focus niet enkel op repareren. Even belangrijk was het helpen van kwetsbare groepen. Dat was ook al zo voor de corona crisis. Vanuit die insteek startten ze met een nieuw initiatief: kapotte pc’s, laptops en gsm’s inzamelen, repareren en wegschenken aan kwetsbare gezinnen die er zich moeilijk één kunnen veroorloven. Anders dan bij een gewoon Repair Café keren de gerepareerde spullen dus niet terug naar de eigenaars, maar worden ze weggegeven aan anderen.

Hoe pakken ze dit concreet aan? 

  • Gent Repareert maakte hun idee bekend via Facebook en lanceerden een oproep om PC’s, portables en gsm’s in te zamelen.  Die werd snel opgepikt en gedeeld, onder andere ook door de afvalintercommunale en in de pers. 
  • Doordat Gent Repareert ondersteund wordt door de Dienst Ontmoeten en Verbinden van Stad Gent, kon er ook makkelijk contact gelegd worden met scholen, het OCMW, de Jeugddienst, Digipolis, maar ook met organisaties zoals het Gents Solidariteitsfonds, vluchtelingenorganisaties, weggeefwinkels, wijkwerkingen,… Door met zoveel organisaties samen te werken, kunnen er op verschillende plekken in de stad inzamelpunten ingericht worden, en komen de gerepareerde toestellen ook terecht bij de mensen die ze nodig hebben.
  • Via de inzamelpunten krijgen ze wekelijks een twintigtal toestellen binnen. De stad haalt alle toestellen bij de inzamelpunten op alles op en brengt ze naar één centrale plek. Daar bli
  • jven ze enkele dagen onaangeroerd staan.
  • Op een vaste dag gaan de herstellers naar die centrale plek om de toestellen te controleren op fysieke schade, kwaliteit en snelheid en te sorteren (te slechte kwaliteit wordt niet gebruikt, of enkel voor wisselstukken). Daarbij nemen ze de coronamaatregelen in acht: afstand houden, handen wassen, mondmaskers dragen, geen fysiek contact tussen de herstellers,…
  • Elke hersteller neemt dan de toestellen waar hij aan wil werken mee naar huis. Om de computers opnieuw gebruiksklaar te maken, verwijderen ze alle gebruikersgegevens die erop staan, vervangen ze indien nodig de hard disk of installeren ze extra RAM. Op oudere computers installeren ze een gebruiksvriendelijke Linuxversie. Het resultaat: veilige en snelle computers en smartphones, waarmee je vlot op internet kan surfen, mailen en documenten bewerken.
  • De gebruiksklare toestellen nemen de herstellers dan terug mee naar de centrale locatie, maar in een ruimte die gescheiden is van de ingezamelde toestellen. Van daaruit gaan ze, verpakt in papieren zakken, naar de organisaties die ze dan bezorgen aan de mensen die ze nodig hebben.

Op enkele maanden tijd verzamelde Gent Repareert 275 laptops en computers en 50 gsm’s en smarthponesn. Daarvan konden ondertussen 110 laptops, 50 computers en 25 gsm’s gerepareerd worden. 7 herstellers staan in voor de herstellingen. De coördinatie en logistiek gebeuren door de Stad Gent en het OCMW.

 

Niets voor jullie Repair Café? Bereid je alvast voor op het organiseren van fysieke Repair Cafés eens dat weer toegelaten is. Tips daarvoor vind je in het verslag van het derde deel van de videochat