09 jun Tips voor een online Repair Café
Online repair cafés zijn één van de manieren waarop Repair Cafés hun werking momenteel proberen voort te zetten. Terwijl dit in het buitenland al iets vaker gebeurt, zijn er bij ons nog maar weinig Repair Cafés die hiermee experimenteerden. Tijdens de videochat Repair Cafés in tijden van corona deelden enkele Repair Cafés hun eerste ervaringen.
De voor- en nadelen van online Repair Cafés
Het is duidelijk: online Repair Cafés kunnen fysieke Repair Cafés niet vervangen. Ze zijn voor heel wat mensen hoogdrempeliger dan fysieke Repair Cafés. Doordat je niet echt samen zit en materiaal kunt delen, is het ook moeilijker om dingen samen te repareren. Maar ze kunnen wel een tijdelijke overbrugging zijn, of een aanvulling op fysieke Repair Cafés.
Online Repair Cafés hebben enkele nadelen:
- herstellers en bezoekers die niet goed zijn met de computer of geen goed internet of computer hebben, bereik je niet.
- herstellingen zijn moeilijker omdat mensen thuis vaak niet het juiste materiaal (bv naaimachine, kleine schroevendraaier) of wisselstukken hebben. Het slaagpercentage ligt dan ook een pak lager dan bij fysieke Repair Cafés.
- doordat alles door de bezoeker zelf moet gebeuren, nemen herstellingen meer tijd in beslag dan tijdens een fysiek Repair Café
- je kunt enkel mensen helpen die het zien zitten om zelf iets uiteen te halen én daarvoor het juiste materiaal hebben
- als je met presentaties werkt, heb je meer voorbereidingswerk dan bij een fysiek Repair Café. Het gaat natuurlijk makkelijker als je het werk onder verschillende vrijwilligers kunt verdelen.
Maar er zijn zeker ook voordelen:
- je bereikt mensen die niet naar fysieke repair cafés komen
- je kunt eens wat langer stilstaan bij een herstelling, dieper ingaan om een probleem, een presentatie geven waaruit mensen kunnen leren
- je kunt samenwerken met herstellers van verschillende Repair Cafés uit je regio
- je kunt eens op een ander uur of moment dan gewoonlijk een Repair Café organiseren, zo bereik je ook weer andere mensen, en herstellers
- herstellers hoeven geeen materiaal of gereedschap te verhuizen
- als je weinig fysieke Repair Cafés organiseert, kan het een goede aanvulling zijn om mensen tussendoor te helpen, of contact te houden
Weet wat je wil
Overweeg je om met een online Repair Café te starten? Denk dan eerst goed na wie en wat je precies wilt bereiken. Wil je vooral herstellingen uitvoeren, wil je mensen iets bijleren over herstellen of wil je eerder een gezellig uitwisselingsmoment voor herstellers organiseren,…? Wil je je gewone doelgroep bereiken of eens een nieuwe groep proberen aan te spreken? De keuze die je maakt hangt af van wat jullie nuttig en haalbaar lijkt. Afhankelijk van wat je kiest, zul je anders moeten voorbereiden en organiseren. Ook in dit (engelstalige) artikel vind je enkele inspirerende voorbeelden van Repair Cafés die verschillende soorten activiteiten uitprobeerden. Maar ook het bovenstaande lijstje voor- en nadelen kan je helpen om een focus te kiezen.
Wil je vooral mensen met kapotte spullen helpen?
Vraag mensen om op voorhand door te geven wat ze willen repareren, zo kun je je beter voorbereiden. Je kunt hiervoor met een online registratiesysteem werken.
- Maakbaar Leuven doet dit via Repair Connects: een online platform dat mensen met kapotte spullen linkt aan herstellers. Het platform was oorspronkelijk bedoeld als aanvulling op hun fysieke Repair Cafés, als een systeem om gegevens over herstellingen bij te houden. Nu kunnen mensen via dit platform registreren wat ze willen laten herstellen. Herstellers krijgen via het platform een overzicht van de aangemelde items en kiezen wat ze willen repareren. Via online chat of telefoon nemen ze dan contact op met de persoon in kwestie. Repair Connects is een website die in het kader van een Europees project werd gemaakt en nog in de testfase zit. Andere Repair Cafés kunnen het momenteel dus niet gebruiken.
Meer weten over Repair Connects? Download hier de presentatie.Repair connects - Je kunt ook zelf een registratieformulier maken met Framaforms of Google Forms. Dat is gratis en relatief eenvoudig. Je kunt zo’n registratieformulier gebruiken om mensen te laten inschrijven voor een online repair sessie, maar ook om ze te matchen met herstellers. Een voorbeeld van hoe zo’n formulier eruit kan zien, vind je bij het franstalige platform voor Repair Cafés Repair Together.
- Zorg dat je in orde bent met de privacy-wetgeving
Spreek onderling goed af hoe je de gegevens die mensen ingeven bewaart, en wie er toegang toe heeft.
Vermeld op het formulier wat je met de persoonsgegevens van mensen doet en met wie ze contact kunnen opnemen als ze hier vragen over hebben.
Bv: Je gegevens worden enkel gebruikt om je te contacteren ivm de herstelling van je product. Je gegevens worden maximum 1 maand bewaard en niet doorgegeven aan derden. Voor meer informatie of om je gegevens te verwijderen, kun je contact opnemen met xxx.xxx@xxx.xxx
Hou het veilig. Thuisherstellingen hebt je minder in de hand een fysiek Repair Café. Het is belangrijk om mensen altijd goed op de risico’s te wijzen voor ze iets doen, en heel duidelijke instructies te geven.
Doe eens mee met een online Repair Café van Fixit Clinic uit de VS. Aan deze bijeenkomsten nemen herstellers en bezoekers uit verschillende landen deel. Om deel te nemen moet je je op voorhand aanmelden. Je mag meehelpen als bezoeker met een kapot voorwerp, als hersteller of gewoon als deelnemer om mee te luisteren. Tijdens de online sessie word je in kleinere groepjes, naargelang wat er gerepareerd wordt. In elke groepje zitten dan verschillende herstellers die samen het probleem bekijken en proberen op te lossen. Doordat het in groep is, is het ook een sociaal gebeuren.
Je kunt ook kiezen om mensen met kapotte spullen niet in groep, maar één op één te helpen.
Begin met (of beperk je tot) herstellingen waar weinig materiaal voor nodig is, bijvoorbeeld softwareproblemen oplossen
Leg je de focus meer op leren repareren?
Mensen komen graag eerst eens kijken op een online Repair Café, zonder dat ze iets te repareren hebben. Zorg dat je hen iets interessants kunt laten zien, bv een presentatie over een veelvoorkomend probleem bij stofzuigers dat makkelijk opgelost kan worden, een reparatie die je zelf deed en filmde, informatie over linux, een uitleg over hoe je zelf mondmaskers kunt maken,…Zo kun je mensen iets leren herstellen. Of kunnen herstellers van elkaar leren.
Je kunt werken met thematische sessies. Bijvoorbeeld een sessie rond stofzuigers, waarin je eerst enkele vaak voorkomende problemen bij stofzuigers toelicht, en hoe je ze kunt oplossen. Je toont een reparatie, en dan is er nog een vragenuurtje. Mensen die extra hulp nodig hebben bij een reparatie, kun je daarna nog individueel (video)bellen.
Welk online platform kun je best gebruiken?
Er bestaan verschillende gratis online vergaderplatformen, met elk hun voor- en nadelen.
- Bij Whatsapp kun je enkel met heel kleine groepen werken (max. 8 personen)
- Bij Skype kun je met maximum 50 personen aan een groepsgesprek deelnemen. Het nadeel is wel dat alle deelnemers eerst een Skype-account aanmaken. De ervaring is dat dat vaak misloopt.
- Bij de gratis versie van Zoom kunnen tot 100 personen tegelijk deelnemen. Je kunt makkelijk je scherm delen, het gesprek opnemen, de groep in kleinere groepjes opdelen, een wachtuimte maken, chatten,… Deelnemers moeten niet noodzakelijk iets installeren of een account aanmaken, maar kunnen gewoon deelnemen door op een link te klikken. Hét nadeel: de sessie is beperkt tot 40 minuten. Wil je langer samenkomen, dan moet je de betalende versie nemen. Prijzen vind je hier.
- Bij Jisti Meet staat er geen maximum op het aantal deelnemers of de tijdsduur van je sessie. Je hoeft er niets voor te installeren. Iedereen kan deelnemen door op een link te klinken. Je kunt ook makkelijk je scherm delen, presenteren en chatten. Opnemen kan alleen als je een dropbox-account hebt. Een nadeel van Jitsi is dat het niet werkt met Internet Explorer. Het werkt wel met Microsoft Edge, Chrome, Safari en Firefox. Bij Chrome kun je tijdens een prestentatie ook je muisaanwijzer zichtbaar maken, bij Firefox niet.
- Bij de gratis versie Google Meet heb je normaal een tijdsbeperking tot 60 minuten, maar die is nu opgeheven tot 30 september 2020. Om een meeting te organiseren heb je een Google-Account nodig, maar deelnemers kunnen gewoon via een link deelnemen en hoeven niets aan te maken of te installeren. Het maximum aantal deelnemers is 250. Je kunt makkelijk je scherm delen, presenteren, chatten en de meeting opnemen.
Wil je geen ongenode gasten? Zet de link naar je online Repair Café dan niet online, maar vraag mensen om op voorhand te laten weten of willen meedoen, en stuur hen vervolgens de link op via mail. Bij Jitsi en Zoom kun je ook een paswoord gebruiken om je online meeting te beveiligen tegen ongenode gasten.
Geef het niet te snel op
Online Repair Cafés zijn iets nieuws. Ze spreken deels een ander publiek aan dan fysieke Repair Cafés. Dat betekent dat je ook een nieuw publiek moet opbouwen. Je zult dus wat extra tijd moeten steken in communicatie en bekendmaking van je initiatief. Laat je niet ontmoedigen als er bij de eerst sessies weinig volk opdaagt. Zoiets groeit doorgaans langzaam. In het begin zul je vast ook nog wat sukkelen met de werking van zo’n online platform en verlopen gesprekken wat stroever. Een laatste tip van Repair Café Steenokkerzeel: Maak er het beste van, zorg dat je mensen iets interessants te bieden hebt en geef het niet te snel op!
Online Repair Cafés organiseren is maar één manier om je Repair Café werking gedeeltelijk verder te zetten. Je kunt ook overwegen om herstellers van thuis uit te laten herstellen Niets voor jullie? In het derde gedeelte van de videochat bogen we ons over de vraag hoe je op een corona-veilige manier een fysiek Repair Café kan organiseren, eens dat weer toegelaten is.